W celu zwiększenia bezpieczeństwa pasażerów linii lotniczych, a w szczególności ochrony przed przemytnikami i atakami terrorystycznymi, Parlament Europejski przyjął dyrektywę, która nakłada na przewoźników obowiązek przekazywania krajowym organom danych pasażerów wszystkich lotów z krajów trzecich do UE i odwrotnie.Parlament stoi na stanowisku, że dzięki zbieraniu, udostępnianiu i analizowaniu danych PNR (ang. passenger name records) unijne agencje wywiadowcze będą mogły zidentyfikować wzorce sposobów zachowania budzących podejrzenia, na które należy zwracać uwagę. Specjalny, niejawny algorytm wskaże, czy pasażer może być niebezpieczny. Co istotne – dane mają obejmować nie tylko informacje o miejscu podróży czy narodowości, ale i o miejscu w samolocie, sposobie płatności za bilet, częstotliwości podróży czy rejestracji telefonu. Na szczeblu krajowym ustanowione zostaną „jednostki do spraw informacji o pasażerach” (tzw. „JIP”), które będą miały za zadanie przechowywanie informacji przez okres pięciu lat, z jednoczesnym obowiązkiem ich anonimizacji po sześciu miesiącach.
maj
18