Wraz z dniem 25 grudnia 2014 r. w życie wchodzi ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, a wraz nią nowe przepisy regulujące zagadnienie odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorcy. Szczególnego podkreślenia wymaga wydłużenie czasu na złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy z dziesięciu do czternastu dni. Jednakże nie są to jedyne zmiany. Wydłużenie okresu na rezygnację z umowy przez konsumenta ma charakter bezwzględnie wiążący, co oznacza, że wszystkie zapisy w regulaminach sklepów internetowych skracające ten okres są nieważne. Nie wyklucza to możliwości wydłużenia przez przedsiębiorcę okresu na złożenie oświadczenia woli o odstąpieniu od umowy ponad czternaście dni. Czternastodniowy termin na odstąpienie od umowy obowiązuje gdy przedsiębiorca poinformuje konsumenta należycie o przysługującym mu prawie do rezygnacji z umowy. W przeciwnym przypadku, konsument będzie miał dwanaście miesięcy i czternaście dni na złożenie stosownego oświadczenia. Odstąpienie od umowy może nastąpić poprzez złożenie oświadczenia przez konsumenta w dowolnej formie, możliwa jest tu droga elektroniczna lub wysłanie listu. Wszystkie wymienione sposoby osiągną zamierzony skutek prawny, tj. zniweczą wiążącą konsumenta umowę. Efektem złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy będzie obowiązek obu stron do wzajemnego zwrotu przedmiotu wzajemnego świadczenia. Konsument będzie zobowiązany do zwrotu nabytego przedmiotu, zaś przedsiębiorąca do zwrotu wszystkich kosztów poniesionych przez konsumenta w związku z zawarciem umowy. Strony umowy zobowiązane są zwrócić sobie świadczenia w terminie 14 dni od dnia złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy przez konsumenta z tym, że przedsiębiorca może powstrzymać się ze zwrotem środków finansowych konsumentowi, aż do chwili zwrotu towaru.
Wkrótce zamieścimy więcej informacji na temat zmian w prawie konsumenckim, które wchodzą w życie 25 grudnia 2014 r.