Dane zamieszczane w Krajowym Rejestrze Sądowym są powszechnie dostępne. Korzystać z nich może każdy – bez konieczności wykazywania interesu prawnego. Coraz częściej są one wykorzystywane przez podmioty komercyjne do celów związanych z ich działalnością gospodarczą, a w szczególności do wysyłania niezamówionych materiałów promocyjnych i reklamowych osobom ujawnionym w KRS na adresy tam widniejące. W związku z tym rodzi się pytanie o legalność takiego działania. Na początku zaznaczyć trzeba, że przedsiębiorca podejmujący działalność rejestrowaną w KRS ma świadomość tego, że przekazywane dane będą widnieć w państwowym rejestrze, który ma charakter jawny i ogólnodostępny. Ustawa o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2002 r., nr 101, poz. 926, dalej: u.o.d.o.) nie zabrania przetwarzania danych osobowych ze źródeł powszechnie dostępnych ani też nie uzależnia ich wykorzystywania od zgody dysponenta. W momencie jednak, kiedy tak pozyskane dane utworzą bazę danych w rozumieniu u.o.d.o., podmiot je pozyskujący staje się administratorem danych osobowych, z czym wiążą się określone obowiązki. Najistotniejszym z nich jest obowiązek informacyjny określony w art. 25 ust. 1 u.o.d.o. Polega on na konieczności poinformowania wszystkich osób fizycznych, których dane zgromadzono w zbiorze o nazwie i adresie administratora, celu i zakresie zbierania danych (w szczególności o odbiorcach danych), źródle danych, prawie dostępu do treści swoich danych i poprawiania ich, a także – co najważniejsze dla dysponenta – o prawie żądania zaprzestania przetwarzania danych lub wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania. Podsumowując, stwierdzić trzeba, że choć przetwarzanie danych ze źródeł powszechnie dostępnych jest dozwolone, to istnieją realne środki służące zapobieganiu wykorzystywaniu takich danych, z których dysponent może w każdej chwili skorzystać.
wrz
15