Praktyka wielu wydawnictw wysyłkowych może być niezgodna z prawem. W ofertach wydawnictw i portali internetowych można znaleźć oferty 30 – dniowego okres próbnego dostępu do portalu, co niekoniecznie jest zgodne z rzeczywistością. Jak się okazuje w ich regulaminach można znaleźć postanowienia zgodnie, z którymi w przypadku wypowiedzenia umowy najpóźniej na 7 dni przed końcem okresu próbnego (1 a 23 dniem od podpisania umowy) umowa zostaje przedłużona na kolejne trzy miesiące. Jeśli natomiast nie zostanie wypowiedziana w tym okresie przedłużona zostaje na rok. W żadnym wypadku umowa nie obowiązuje 30 dni, nawet w przypadku wypowiedzenia następnego dnia po jej zawarciu. Praktyka ta wyraźnie godzi w dobre obyczaje i narusza interesy kontrahentów. Wydaje się, że w przypadku, gdy kontrahentem wydawnictwa jest konsument takie postanowienie stanowi niedozwoloną klauzulę i nie wiąże konsumenta na podstawie przepisu art. 3851 § 1 kc. Problem powstaje w relacjach między przedsiębiorcami. Odpowiedzi należy szukać w ustawie z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Praktyka taka może zostać, bowiem uznana za czyn nieuczciwej konkurencji, działanie sprzeczne z dobrymi obyczajami, które zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. Zgodnie z linią orzeczniczą potwierdzoną w wyroku Sądu Najwyższego – Izba Cywilna z dnia 9 września 2009 r., sygn. akt II CSK 44/09, artykuł 3 ust. 1 ww. ustawy może stanowić także samodzielną podstawę uznania określonego zachowania za czyn nieuczciwej konkurencji. Co więcej, praktyka ta jest sprzeczna z celem umowy na okres próbny. Umowa taka ma umożliwić kontrahentowi ocenę usługi i pozwolić na podjęcie uzasadnionej decyzji, co do chęci jej kontynuowania. Przytoczone postanowienie wykracza zatem poza granice swobody umów zakreślone przepisem art. 3531 kodeksu cywilnego.
sie
03